zondag 28 maart 2010

Textielfestival Leiden Wedstrijd "Sporen"


Vandaag was de laatste dag van het Textielfestival in Leiden, met het thema "Sporen" Woensdag was ik bij de opening. Mijn quiltje "Liefste was geselecteerd voor de wedstrijd. Er waren prachtige inzendingen, in de verschillende diciplines van textiel. Een lust voor het oog. Ook een Arts en Craft markt , en veel handelaren in materialen .Voor elk wat wils!
Er was een route door de stad, waar op 39 locaties van alles op textielgebied was te zien. In de Hortus Botanicus een kleurige gebreide boom, en in de Nieuwe Energie de miniquilttt. van het Quiltersgilde. Met vele mooie quiltjes. Ik kon natuurlijk niet alles bekijken, maar was toch ook in het Rijksmuseum voor Oudheden binnen gelopen, om het werk te zien van de groep QS 2 geinspireerd op Egypte. Zeer de moeite waard!
Voor degenen die niet in Leiden waren, hierboven mijn quiltje voor de wedstrijd: Titel: "Liefste"
Mijn inspiratiebron waren wat dichtregels die een Vlaamse monnik 900 jaar geleden schreef,om zijn ganzeveerpen te proberen. Het wordt beschouwd als het oudste Nederlandstalig liefdes- gedicht, in het Latijn:
Hebban olla vogal nestas hagunnan hinase hic enda thu wat unbidat ghe nu.
Vertaald: hebben alle vogels nesten begonnen behalve ik en jij; wat wacht ge nu?
Het stond in een gedichtenbundel die ik kreeg van mijn vriendin Cobi. En kwam daardoor op het idee om het te gebruiken,voor dit quiltje. Hierboven een detail.
Ik heb gebruik gemaakt van zeefdruk en stempelwerk op zelfgeverfde stof en print op katoen en organza. De dichtregels en "krabbels" zijn ook zeefdrukken. Verder nog veel machinaal gequilt. Ik vond het heel verrassend, dat ik was geselecteerd!
Ik heb me beperkt tot de afbeelding van een van mijn inzendingen, maar:
Op de blog van Margeeth vind je mooie foto's en een een videofilmpje over verschillende vormen van textielkunst die te zien waren in Leiden!

6 opmerkingen:

mia zei

Hoi Hannie, ik zag liefste in Leiden en vond/vind de combinatie van technieken weer verrassend mooi.

Suus zei

Ik heb `m ook in het echt gezien, maar ik had je daarover ook al gemaild, dat man lief `m zo mooi vond.

nadia zei

Beste Hannie, geweldige quilt heb je gemaakt, ik kan me wel voorstellen dat je geselecteerd was!! Gisteren ben ik naar Leiden geweest, was erg onder de indruk van alle mooie werken en ook jouw Zea Mais (als ik het goed onthouden heb) vond ik erg mooi. Ik heb ook nog diverse locaties in de binnenstad bezocht en om 16.00 zat ik weer moe maar voldaan in de trein terug naar huis! Groetjes, Nadia

Anoniem zei

HOI HAN,PROFICIAT, GEWELDIG DAT JE ER WEER BIJ BENT.HET ZIET ER OOK PRACHTIG UIT.
GROETEN RIET.

Inge Slaats zei

Wat een mooi quiltje Hannie, kan me voorstellen dat dat geselecteerd is.
Leiden was zeker wel het ultieme Walhalla voor jou? Jammergenoeg kon ik er niet naartoe afgelopen week. Ik heb vast veel gemist.

Ellen zei

Ik heb jouw quilt bewondert,"prachtig"