maandag 12 juli 2010

Workshop in museum de Kantfabriek

Afgelopen weekend was ik zoals ik in het vorige bericht vertelde in Horst. Ik deed met enkele vriendinnen mee met een zomercursus "Experimenteel textiel". Deze werd gegeven door
Ans Kastein. Het waren drie zeer warme maar fijne dagen! We werden ontvangen door de medewerkers van het museum, met koffie en vlaai! Daarna een rondleiding door het museum. Heel interessant, met de geschiedenis van de voormalige Kantfabriek, maar ook van het stadje Horst.
Er worden ook bijzondere neven tentoonstellingen gehouden. Dit keer van een masterclass onder leiding van Frans Megens. "Verbonden verhalen" met prachtige objecten!
Ondertussen was het tijd voor een lekkere lunch. Ook weer klaargemaakt door de vrijwilligers van het museum.
'sMiddags experimenteren met monoprinting, stempelen,rollerprinting, en zeefdrukken. Telkens gaf Ans tussendoor toelichting en demonstraties.
Na weer een heerlijk diner, een Powerpoint over het werk van Ans, en een Show and Tell, waar door de deelnemers de mooiste werken werken getoond.
Wij overnachtten in pensions, dicht in de buurt.

De volgende dag werden de stoffen verder bewerkt,met geverfde vlizofix, foil on, vezels enz.
Na de lunch weer verder met het ochtendprogramma, en begonnen we met het maken van de collages. Steeds afgewisseld met uitleg, van weer andere technieken.
Na het diner werd een Crashtechniek gedemonstreerd.
Sommige technieken waren een opfrisser voor mij, maar andere weer nieuw.
Hierboven een kleine collectie van mijn monoprints.
Zondag verder werken en versieren van de collages, machinaal of met de hand vastzetten, of quilten en borduren. Van dat laatste kwam nog niet veel, omdat we steeds nieuwe technieken kregen aangeboden die we natuurlijk niet wilden missen! Bovenstaand ,enkele collages die ik nog verder moet bewerken.
Ondanks de hitte, was het een heerlijk weekend. Door de medewerkers werd de lesruimte voorzien van ventilatoren, en wij met koel water en heerlijk eten! Daarom, alle lof voor de vrijwilligers van het museum, die zo goed voor alles zorgden, en ons echt hebben verwend. Dat maakte het samen met de fijne cursus van Ans tot een heel bijzonder weekend!
Een leuke bijkomstigheid: Ook Tonny lid van de Fibermailgroep nam deel aan de cursus. Neem ook even een kijkje op haar site, voor nog meer foto's van de workshop! Het was bijzonder leuk, om haar eens in het "echt" te ontmoeten!

Een bezoek aan het museum is echt aan te bevelen! Kijk even op de site voor de bijzondere t.t. die nog komen .o.a De Pfaff Embroidery wedstrijd.

7 opmerkingen:

Janny de Roo zei

Ik wist niet wat monoprints waren en toevallig afgelopen zaterdag op de kunstmarkt in Sellingen stonden een paar dames met monoprints. Fijn dat men het jullie zo naar de zin heeft gemaakt en je hebt natuurlijk weer een heleboel opgestoken wat je weer in nieuw werk kunt gebruiken.

Ati zei

Zo spannend allemaal die nieuwe technieken, kan je weer tijden mee vooruit! Ook gezellig om met mensen met dezelfde interesses een weekend je te werken. Leuk hoor.

Tonny zei

Hallo Hannie

Ik ben blij dat jij al tijd gevonden hebt om zo'n leuk verslag te schrijven over deze geweldige workshop. Ik zou het zelf bijna woordelijk ook zo geschreven hebben maar dat hoeft nu niet meer. Ik zet gewoon een paar foto's in mijn blog en een verwijzing naar dit stukje van jou! Mensen die geïnteresseerd zijn kijken dan wel verder op jouw blog. Ook de links naar andere interessante sites maken het een heel goed doordacht verslag. Ik heb net zo genoten als jij en vond het ook een heel leuke verrassing om jou te ontmoeten.We hebben trouwens allebei heel aardige en interessante vrouwen ontmoet. Zo wordt onze quiltwereld steeds groter.Bedankt voor het leuke verhaal en veel succes met het verder uitwerken van de technieken. We hebben er weer heel wat bijgeleerd en inspiratie opgedaan!

Aart zei

Leuk verslag van jullie warme, maar inspirerende weekend, ik ben geïnteresseerd, maar nog niet zover. Voor de wedstrijd die Quilt & Zo uitschreef een paar maanden geleden ben ik aan de slag gegaan met het verven van Vlisofix, heerlijk om te doen, met gebruik van veel water gaan de kleuren mooi overlopen. Daarna heb ik er een krul vorm uitgesneden en die op stof gestreken. De wedstrijd had als titel LIJN, dus ik heb de gebogen lijn gebruikt. Om het driedimensionaal te maken heb ik met koperdraad een krul gemaakt en die met een paar steekjes vastgezet op de ondergrond, je moest ook minstens 1 en maximaal 3 materialen gebruiken die niets met textiel te maken hadden.
http://quiltaart.blogspot.com

Aart zei

Vergeten te vermelden waar je mijn kleine quiltje kunt vinden op mijn blog. Ga naar beneden naar de labels en helemaal onderin staat WEDSTRIJDQUILTS klik daarop en je hebt hem gevonden.
http://quiltaart.blogspot.com

Anoniem zei

Het is net of we even over jullie schouder hebben mee mogen kijken.
Ans is zo heerlijk rustig tijdens het lesgeven. Maar ondertussen vertelt ze zo veel.
Fijn dat je er van genoten hebt.
De foto's tonen prachtige stoffen.

christina

Suus zei

Zo dat zijn mooie werkstukken, weer erg leerzaam als ik het zo lees. Leuk hoor, kun je weer lekker mee vooruit.