woensdag 8 augustus 2012

Thema Vogel: "Feniks"


Het thema voor de groep  "De Uitdaging" was  dit keer gekozen door   twee leden:  Het werd "Vogel"

Ik koos voor de Feniks, een fabeldier.  In verschillende culturen komt hij voor. o.a.
De Grieken geloofden dat de Feniks in staat was steeds weer opnieuw uit zijn eigen as herboren te worden.  Hij zal dan bovenin een boom van kruiden een nest maken en daarin verbranden. Door de geur van de kruiden zal hij opnieuw geboren worden.
In de Chinese cultuur staat het dier voor het vrouwelijke geslacht op de wereld.
Mythologische verhalen en symbolen spreken me erg aan, dus daarom deze vertolking.
Ik werkte op een lap, die ik al een poos geleden verfde, en nu voor dit thema met zeefdruk bewerkte. De tyvek is verschillende kleuren metallic geverfd.

De kopveren en poten zijn van papierreliëf gemaakt, op een reliëfplaat en enkele keren goud geverfd.
Ook verwerkte ik geverfde scrim in het lijf en de staart.
                                                                    

Hier is beter te zien dat er ook echte Pauwenveren in de zijn gebruikt.
Wie de vogelquilts van onze groep, en nog acht andere thema's wil zien, dat kan in November in galerie  De Smederij in Sappemeer.
                                                                      
                                                               

6 opmerkingen:

Frederika zei

Een hele mooie vogel. Hij heeft alle reden om met zijn veren te pronken.
Groetjes Frederika

Janny de Roo zei

Een "pronkjewail" (juweel), op zijn Gronings gezegd....! Dat kun je in Sappemeer mooi gebruiken......Ik hoop het te onthouden, wil er wel eens een keer gaan kijken.......!

DEKAKADO zei

Tjonge, wat is dit MOOI! Ik kijk mijn ogen uit. Groetjes, Marleen.

Jeanine zei

Mooi!!! Hij straalt fierheid uit... Een echt kunstwerk weer...

Groetjes,
Jeanine

Anoniem zei

heel sterke kleuren en verwerking.Prachtig!!
leuk dat je er ook achtergrond info bij geeft.
groet Rian

christina zei

Een kleurrijke feniks. Prachtig