zaterdag 21 februari 2015

De Grote Peel.

 
detail
 
Voor de tentoonstelling die het Quiltersgilde uitschreef voor het textielfestival, "Water - Land"
maakte ik een werk over het natuurgebied , De Grote Peel gelegen op de grens van Brabant en Limburg.
Een hoogveenmoeras, waar vroeger turf werd gestoken. Nu een prachtig natuurreservaat.
 
In een boek vond ik een prachtig artikel en foto's die gebruikte voor mijn quiltje.
Ik maakte enkele prints op stof en verwerkte die samen met mijn ecoprints , en nog wat geverfde lappen en monoprints.
 
 
detail
 
Enkele regels tekst uit mijn boek:
  "De legendarische Peel"
Eeuwenlang het meest ontoegankelijke gebied van Nederland
Een vrijwel onbegaanbaar hoogveengebied van God en stervelingen verlaten. Onafzienbare moerassen, met woekerend veenmos. Een zompig drassig land.
Een landschap vol mystiek, heiige nevels boven de vennen. Een plek waar legenden en sagen  hun oorsprong vonden.
Legendarisch was ook de bittere armoede van de vroegere Peelwerkers .
In de loop der jaren is er veel ontgonnen tot landbouwgrond maar er zijn nog twee grote reservaten over waar je over knuppelbruggetjes over het moeras kunt lopen. Een bijzonder  natuurgebied, dat tot de verbeelding spreekt.
Dit werd het uitgangspunt voor mijn werkstuk.
Nu maar even afwachten of ik word geselecteerd?

7 opmerkingen:

nadia zei

Hoi Hannie, mooi uitgangspunt heb je gekozen voor je quilt, hij wordt vast uitgekozen :) Ik zag op de site van de uitdaging ook je zelfportret. Die is ook mooi geworden, ik herkende je meteen! Fijn weekend, Nadia

Aart zei

Mooi werk weer Hannie! Succes met het wachten, ik zou je meteen uitnodigen voor de tentoonstelling.

Frederika zei

Mooi geworden hoor. Succes

Jo Huijsman zei

Wat heb je het thema mooi uitgewerkt. Ik hoop dat je werk mag hangen. Succes.

els zei

Natuurlijk word je geselecteerd. Prachtig uitgewerkt thema. Wat een mooie foto heb je gebruikt.
Ik hoop hem te kunnen bewonderen op het Textielfestival. Ben aan het boeken!

Johanna Zweden zei

Wat is dit mooi Hannie,

Zal duimen voor je, maar het gaat zeker 100% kans maken

Fijne dag groetjes uit Zweden

Tiny Koppens zei

Heel mooi Hannie. Dit werk spreekt me enorm aan.